Door verder te gaan accepteer je het privacybeleid van Avaaz. Hierin leggen we uit hoe we je gegevens beschermen en gebruiken.
Ik snap het

Help

Een doelpersoon kiezen

Richt je petitie tot de juiste persoon

De doelpersoon is de persoon (of personen) die je rechtstreeks in het openbaar oproept om te handelen. Het kiezen van de juiste doelpersoon kan hét verschil maken tussen een succesvolle petitie en een die nooit wordt opgemerkt. Dit is vaak een moeilijke beslissing. Hier zijn een aantal punten om rekening mee te houden bij het kiezen van een doelpersoon:

OVER DE DOELPERSOON:

• Je doelpersoon moet in staat zijn om de eis daadwerkelijk in te willigen. Als ze toestemming van iemand boven hen nodig hebben, overweeg dan om die persoon aan te spreken. De persoon die verantwoordelijk is voor de aankoop bij een meubelbedrijf heeft waarschijnlijk de goedkeuring van zijn baas nodig om naar regenwoudvriendelijk hout over te schakelen. Bij twijfel tussen twee doelpersonen is het waarschijnlijk beter om je petitie aan de machtigere persoon te richten.
  • De doelpersoon moet een individu zijn, niet een groep of instantie. Richt je tot de voorzitter van een belangrijke parlementaire commissie i.p.v. 'het parlement', tot de burgemeester i.p.v. 'de stad', tot de CEO i.p.v. het bedrijf. Het is prima om je tot meerdere personen te richten, zoals bijvoorbeeld twee onbesliste gemeenteraadsleden.
  • De doelpersoon is een mens, met emoties, professionele doelen, vrienden, familie en alles wat andere mensen ook hebben. Probeer te bedenken wat voor hen belangrijk is en hoe deze factoren hun beslissing over jouw kwestie kunnen beïnvloeden. Iemand die bijvoorbeeld van plan is om volgend jaar met pensioen te gaan, zal niet geïnteresseerd zijn in kansen om herkozen te worden. Zo iemand zal echter meer belang hechten aan hun nalatenschap.

Nuttige vragen:

Wie moet een beslissing nemen om de eis van de petitie in te willigen?
o De doelpersoon moet altijd over de macht beschikken om te doen waar je om vraagt.
o De doelpersoon moet verbonden zijn aan de specifieke oplossing waar je om vraagt.

Zal deze persoon reageren?
Vaak geldt de regel dat mensen met meer macht moeilijker te bereiken zijn.
o Voor een bedrijf: De CEO is waarschijnlijk een geschikt doelwit maar kan het behoorlijk druk hebben. Ook al moet je doelpersoon de besluitvormer zijn, toch moet je tegelijkertijd communiceren met anderen in het bedrijf, zoals bijvoorbeeld de persmensen, om de aandacht te krijgen van iemand die in contact staat met de besluitvormer.
o Voor nationale regeringen: Staatshoofden hebben vaak veel macht maar zijn niet betrokken bij de meeste beslissingen in hun land. Is je probleem belangrijk genoeg om op hun agenda terecht te komen? Misschien is een kabinetsminister of een parlementariër een betere keuze.